Elke dag bereikbaar van 09:00 tot 21:00

Alles wat je wilt weten over (de verkoop van) je camper: onderhoud, stalling, schade, waarde en meer

De meeste campingbezitters hebben een bewuste keuze voor dit motorvoertuig gemaakt vanwege hun behoefte aan vrijheid. Een camper is ideaal wanneer je écht op ontdekkingstocht wilt en meer van een land of gebied wilt zien dan één bepaalde plek. Bovendien heb je er niks extra’s voor nodig: het besturen van het voertuig -mits deze maximaal 3500 kilo weegt en aan niet meer dan acht personen ruimte biedt- kan gewoon met een rijbewijs B. Met een camper ga en sta je waar je wilt en profiteer je van de ruimte en de voorzieningen die je altijd om je heen hebt.

 

De verschillende categorieën campers

Op het moment dat je een camper besluit te gaan kopen, kom je erachter dat er tal van mogelijkheden bestaan. Er zijn veel verschillende soorten en modellen, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Echter kunnen alle campers in grofweg vier categorieën worden ingedeeld: de buscamper, alkoofcamper, halfintegraal en integraal. Sommigen gaan uit van zes categorieën en voegen daar ook nog de camperbus en de liner aan toe. Elke categorie heeft zo zijn eigen kenmerken.

 

De buscamper

Wanneer je de buscamper ziet, wordt het je direct duidelijk dat deze op basis van een bestelbus is gemaakt. Ze zijn zowel in de lengte als de breedte iets groter dan campingbussen, die het formaat van een grote personenauto hebben. Daardoor is er in deze compacte camper toch ruimte voor een natte cel. Bovendien maakt de buscamper het je dankzij zijn formaat en gewicht gemakkelijk om smallere wegen te berijden. Ook is het eenvoudiger om door steden heen te rijden.

 

De alkoofcamper

Een alkoofcamper is een zeer efficiënt ingerichte camper die boven de cabine een ruimte met een tweepersoonsbed herbergt. Aan de slaapruimte boven zijn bestuurderscabine is dit type camper dan ook altijd goed te herkennen. De slaapruimte bereik je middels een trapje. De alkoofcamper is vooral geliefd onder camperliefhebbers die met kinderen op reis gaan. Door zijn vorm is de camper wel iets gevoeliger voor wind en ook kunnen de brandstofkosten wat hoger liggen. Echter blijft dit beperkt wanneer je je rijstijl daarop aanpast.

 

De integraalcamper

De integraalcamper is de meest luxe van alle campertypes en wordt soms ook wel full integraal genoemd. Dit soort campers wordt tot de absolute topklasse gerekend en wordt gekenmerkt door zijn goede isolatie en het bed boven de bestuurderscabine. De ruimte die de camper biedt, is zijn grootste voordelen. Met een integraalcamper heb je daadwerkelijk het gevoel op vakantie te gaan met een huis op wielen. Overigens maakt de cabine ook deel uit van de opbouw. Zo heb je geen last van op- en afstapjes en profiteer je van het prachtige uitzicht dat het panoramaraam je biedt.

 

 

De halfintegraal

Ondanks dat de integraalcamper als absolute topklasse wordt gezien, wordt de halfintegraal het vaakst verkocht. Dit type campers wordt ook wel aangeduid met de benaming semi-integraal. In vergelijking met de integraalvarianten verbruikt de halfintegraal minder brandstof. Bovendien is dit soort campers ook een stuk wendbaarder. Ze zitten eigenlijk precies tussen de integraalcamper en de alkoofcamper in. Meestal bevindt er zich geen bed boven de cabine, maar achterin de camper. Behalve de reeds genoemde voordelen zorgt ook het strakke ontwerp van deze campers ervoor dat velen overstag gaan.

 

Welke camper past het beste bij mij?

Wie voornemens is om een camper aan te schaffen, vindt het aanbod vaak overweldigend. Het is dan ook geen makkelijke klus om de juiste camper uit te kiezen. Ze bestaan in tal van soorten en maten en de beste keuze maak je niet enkel op basis van de uitstraling, maar ook op basis van je budget en je persoonlijke wensen en behoeften. Hoe vaak je met de camper op vakantie gaat, speelt uiteraard ook een rol van belang. Net als de bestemmingen die je beoogt te bezoeken. Aan een camper die bijna uitsluitend tijdens de wintersport wordt gebruikt, stel je heel andere eisen dan aan een camper die je meeneemt op rondreis door Zuid-Europa.

 

Het onderhoud van je camper

Of je je camper nu slechts enkele weken per jaar gebruikt of dat je deze bij wijze van spreken haast geen rust geeft, onderhoud dient te allen tijde op regelmatige basis te worden uitgevoerd. Campers behoeven dit nu eenmaal frequent, omdat ze blootgesteld worden aan de meest uiteenlopende weersomstandigheden, gebieden met geografische kenmerken die een uitdaging vormen, lange afstanden en zo nu en dan helaas ook files. Zelfs als je camper lang stilstaat, is onderhoud van groot belang. Met je voertuig wil je nu eenmaal jaren doen en vroegtijdige slijtage en defecten wil je zoveel mogelijk voorkomen.

 

De voordelen van regelmatig onderhoud

Laat je je camper regelmatig onderhouden, dan zul je elke keer een stuk comfortabeler de weg op gaan. Behalve dat rijd je ook nog eens een stuk veiliger. De kans op defecten en pech langs de weg is dankzij regelmatig onderhoud een stuk kleiner en ook verleng je zo de levensduur van je camper, terwijl je in de jaren dat jij hem gebruikt minder vaak te maken krijgt met kosten van reparaties die hadden kunnen worden voorkomen. Laat je je camper keuren door een erkend onderhouds- en keuringsbedrijf, dan worden er wel tientallen facetten onder de loep genomen.

 

Het onderhoud van het onderstel van je camper

Het onderstel van je camper vormt de basis daarvan en dat betekent dat dit deel aan een aantal wettelijke voorschriften moet voldoen. Onder het onderstel behoren onder andere het remsysteem, de koppeling, assen, wielen, wiellagers, schokdempers en veersystemen, maar ook de voertuigverlichting. Het gehele chassis wordt gecontroleerd op breuken, scheuren en vervormingen, maar ook op systeemmankementen en de correctheid van de afstelmethoden. Het feit dat er veel verschillende uitvoeringen en configuraties bestaan, maakt deze klus nog wat lastiger. Des te belangrijker is het om dit onderhoud uit handen te geven aan een ervaren keuringsbedrijf.

 

 

Het onderhoud van de camper opbouw

Een camper is bijna te vergelijken met een woning op wielen en dus komt er op het gebied van onderhoud ook bij de opbouw veel kijken. Onderhoud op dit gebied omvat onder andere de bodem van de camper, de accu’s, de waterkranen en -pompen, het schoon- en vuilwatersysteem en het cassettetoilet. Niet zelden worden er lekkages aangetroffen die voor iemand die niet gespecialiseerd is op dit gebied wellicht nauwelijks zichtbaar zijn, maar die op de niet al te lange termijn voor vervelende effecten kunnen zorgen.

 

Het onderhoud van de elektra van een camper

Hebben we het over de elektra van een camper, dan hebben we het in de eerste plaats over zijn energiebronnen. Hierbij moet je denken aan zijn zonnepanelen, de dynamo en de wandstekker doos. Ook omvat dit de recreatieaccu die energie levert en opslaat, welke vervolgens weer door de apparaten in de camper kunnen worden gebruikt. In feite betreft de camper elektra een eenvoudig systeem, maar dit betekent niet dat er geen defecten in zullen optreden. Een keuringsbedrijf bekijkt onder andere de toestand van de dynamo, acculader, start- en lichtaccu, de aansluitingen en de toestand van de zonnepanelen.

 

Het onderhoud van de gasinstallatie en -leidingen

Rijd je in een camper, dan maak je ook gebruik van gas. Je kookt erop, maar ook je koelkast en verwarming werken op dit systeem. We hoeven je n iet te vertellen hoe belangrijk het is dat je gasinstallatie, maar ook de gasslang en de drukregelaar in optimale conditie verkeren. Zodra er sprake is van ook maar enige lekkage, kunnen er zeer gevaarlijke situaties (brand, explosie, verstikking) ontstaan. Lekkage in een gassysteem kan al ontstaan door de trillingen en schokken waarmee je camper op een uitdagend wegdek te maken krijgt. Een gasmelder is raadzaam.

 

Camperonderhoud: de globale vochtopmeting

Niet zelden krijgen campers te maken met vocht. Dit kan al worden veroorzaakt door eenvoudige zaken als verouderde rubbers en kit. Ook minimale scheurtjes in de kunststof delen van je camper kunnen, net als dak- of wandbeschadigingen, tot vochtproblemen leiden. Niet alleen kan vocht tot verrotting en hierdoor grote schade leiden, ook je gezondheid is in het geding. Voor een goede gezondheid mag het luchtvochtigheidspercentage in de camper liefst niet hoger dan vijftig procent en zeker niet hoger dan zestig procent mogen zijn. Gedurende een vochtmeting controleert een professional met een speciale vochtmeter alle plekken waar eventueel sprake zou kunnen zijn van lekkage.

 

Het onderhoud van de banden van je camper

Ook de banden van je camper mag je geenszins als vanzelfsprekend beschouwen. Nog veel meer dan een auto krijgt een camper te maken met extreme weersomstandigheden zoals besneeuwde routes of juist zinderend heet asfalt. Bovendien staat je camper meermaals per jaar gedurende langere periodes stil. In tegenstelling tot wat nogal eens wordt gedacht, doet dit de kwaliteit van de banden juist niet goed. Wanneer je camper namelijk lang stilstaat, kan er het zogeheten ‘flatspotting’ optreden, waarbij delen van je band vlakker worden. Het profiel moet dus regelmatig worden bekeken en ook dien je alert te zijn op barsten en scheurtjes.

 

 

De aan een camper verbonden onderhoudskosten

Met een dergelijke lijst aan punten die regelmatig gecontroleerd dienen te worden, vraag je je ongetwijfeld af wat het onderhoud aan een camper je op jaarbasis ongeveer kost. Dit verschilt natuurlijk sterk per camper. De kosten zullen hoger worden naarmate je deze vaker gebruikt of naarmate deze ouder wordt. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de jaarlijkse onderhoudskosten tussen de €300,- en de €700,- liggen. Ben je handig, dan kun je zelf wellicht wat onderhoud en reparaties voor je rekening nemen om de kosten te drukken. Vergeet bovendien ook niet dat bovenop dit bedrag nog de motorrijtuigenbelasting en de verzekering komen.

 

De verzekering van je camper

Voor welke camperverzekering je kiest, kan uiteindelijk een grote invloed hebben op de jaarlijkse kosten. Daarom is het te allen tijde de moeite om de tijd te nemen en uit te zoeken waar je het goedkoopst uit bent, zonder concessies te hoeven doen betreffende wat er dan precies verzekerd wordt. Elke verzekeringsmaatschappij hanteert weer andere tarieven. Welk type verzekering je het beste kunt kiezen, is afhankelijk van de nieuwwaarde en de leeftijd van je camper. Kies je voor een allrisk verzekering, dan ben je uiteraard het duurst uit. Bij een nieuwe camper ben je jaarlijks dan doorgaans twee procent van de nieuwwaarde kwijt aan je verzekering.

 

De motorrijtuigenbelasting

Ben je in het bezit van een camper, dan betaal je daar doorgaans het kwarttarief aan wegenbelasting voor. Dit geldt echter alleen wanneer de aantekening ‘kampeerauto’ of ‘kampeerwagen’ op het kentekenbewijs aanwezig is en wanneer je camper ook aan de fiscale inrichtingseisen van de Belastingdienst voldoet. Wanneer je het kwarttarief aan wegenbelasting betaalt, betekent dit enkel dat je een kwartaal aan belasting betaalt. Je mag je camper dus wel het hele jaar door gebruiken, terwijl je een kwart van de driemaandelijkse motorrijtuigenbelasting betaalt die voor een personenauto met hetzelfde ledig gewicht geldt.

 

Welke factoren bepalen de hoogte van de motorrijtuigenbelasting?

Wil je exact weten wat je uiteindelijk aan motorrijtuigenbelasting zult moeten betalen, dan kun je dit bij de Belastingdienst laten berekenen. Men vraagt je dan het ledig gewicht van je camper op te geven, net als het type brandstof waarop je kampeerauto rijdt. Ook de leeftijd van de camper speelt een rol in de hoogte van de motorrijtuigenbelasting. Houd er rekening mee, dat er sinds 1 januari 2020 ook een fijnstoftoeslag geldt voor bezitters van oudere campers.

 

De APK: Algemene Periodieke Keuring

Net als met je auto dien je ook met je camper een APK, oftewel Algemene Periodieke Keuring, te doorlopen. Dit is een binnen Europa wettelijk verplichte keuring die bestaat om de verkeersveiligheid en de milieubescherming te bevorderen. Behalve deze twee aspecten wordt tijdens een dergelijke keuring ook je registratie gecontroleerd. Men gaat daarbij na of je camper nog steeds op de juiste manier in het kentekenregister staat geregistreerd.

 

Wanneer moet je een APK keuring laten uitvoeren?

De RDW heeft een APK-keuringsschema ontwikkeld waarin iedere camperbezitter kan nagaan wanneer en hoe vaak hij of zij de camper dient te laten keuren. Is je camper APK-plichtig, dan moet je de keuring tijdig laten uitvoeren, ook wanneer er een reis naar het buitenland op de planning staat. Keuringen mogen alleen worden uitgevoerd door APK-bedrijven die door de RDW worden erkend. Ga je met een niet-gekeurde camper de weg op, dan kan dit je op behoorlijke boetes komen te staan. Krijg je een ongeluk met een ongekeurde camper, dan is het bovendien waarschijnlijk dat je verzekeraar niet zal uitkeren.

 

Verloopt de APK-datum tijdens een reis? Haal deze datum dan naar voren. Wanneer je deze tot twee maanden eerder laat uitvoeren, blijft de originele vervaldatum hetzelfde. Bijvoorbeeld: wanneer je APK-periode op 1 augustus vervalt, maar je precies op die datum op vakantie bent met je camper, kun je deze keuring naar voren verschuiven. Je kunt de keuring dan op 1 juni laten verrichten, terwijl de vervaldatum dan 1 augustus blijft.

 

Wanneer hoef je geen APK te laten uitvoeren?

Sommige campers zijn niet APK-plichtig (meer). Dit geldt bijvoorbeeld voor gloednieuwe campers. Deze hoeven de eerste jaren geen dergelijke keuring te ondergaan. Ook als je een zeer oude camper hebt, is een APK-keuring niet meer verplicht. Is je camper wel APK-plichtig? De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) stuurt je per post of per e-mail een geheugensteuntje. Doorgaans ontvang je deze zo’n zes weken voor de vervaldatum van de lopende APK-periode.

 

Welke punten worden er tijdens een APK-keuring gecontroleerd?

Bij een APK-keuring gaat het niet aan onderhoud, maar wordt er vooral optisch gecontroleerd. Zo gaat men na of je camper overeenkomst met de opgegeven voertuiggegevens, kijkt men onder andere naar het chassis en andere dragende delen, controleert men gewicht en afmetingen, net als banden, veersystemen en wielen. Ook de buitenzijde van de camper wordt onder de loep genomen, net als de verlichting en de reflectoren ervan.

 

Je camper schorsen

Je camper gebruik je enkele keren per jaar voor periodes van wisselende duur, maar doorgaans nooit veel langer dan een paar weken. Er kunnen verschillende aanleidingen bestaan om een camper gedurende een langere periode niet te gebruiken. Logischerwijs vind je het zonde om daar dan voor te blijven betalen. Is dit het geval, dan kun je ervoor kiezen om je camper te schorsen. Dit betekent dat je geen verzekering hoeft te betalen, dat je camper niet APK-gekeurd hoeft te zijn en dat je geen motorrijtuigenbelasting hoeft af te dragen. Voorwaarde is wel dat je camper niet op de openbare weg rijdt of zelfs staat. Houd er rekening mee dat een schorsing een duur van minimaal twaalf maanden heeft.

 

Het stallen van je camper

Of je je camper nu wilt schorsen of deze gewoon een tijdje stil zal staan omdat de volgende vakantie nog even op zich laat wachten, in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van elke gemeente zijn regels omtrent het parkeren van campers en caravans opgenomen. In de meeste gemeentes geldt dat je je camper niet langer dan drie dagen aan de openbare weg mag parkeren. Heb je een grote garage of kun je je camper buiten op eigen terrein parkeren, rekening houdend met de regels die daaromtrent gelden? Dan heb je een mooie oplossing. Is dat niet het geval, dan dien je op zoek te gaan naar een plaats om je camper te stallen.

De camperstalling

De meest ideale oplossing voor camperbezitters is de camperstalling. Je stalt je camper er op overdekt terrein, zodat je voertuig wordt beschermd tegen negatieve gevolgen van weersinvloeden, zoals schimmel en rot. Ook langdurige zon kan meer schade veroorzaken dan we ons vaak bewust zijn. De prijzen voor camperstallingen lopen behoorlijk uiteen en blijken vooral te maken te hebben met de locatie van de stalling. Stal je je camper in de Randstad, dan betaal je daar aanzienlijk meer voor dan wanneer je je camper ver daarbuiten stalt. Prijzen als €250,- per maand zijn in en rond de grote steden geen uitzondering.

 

Alternatieven voor de camperstalling

Besluit je er prijstechnisch gezien voor te kiezen om je camper niet in een stalling te plaatsen, maar beschik je niet over een eigen terrein? Dan bestaan er nog enkele andere opties. Bijvoorbeeld het stallen van je camper bij de boer. Ook daar staat je camper droog en is er vaak stroom aanwezig om de accu even op te laden. Wel moet je met de boer goede afspraken kunnen maken over het brengen en ophalen. Een andere mogelijkheid is de garagebox voor campers. Ook zo houd je je camper droog en veilig. Elektriciteit is vaak voorhanden.

 

De afstand tussen je woning en de camperstalling

De prijsverschillen tussen de verschillende camperstallingen kunnen enorm zijn en lang niet altijd met een aanwijsbare reden. Het is dus al gauw aantrekkelijk om voor de goedkoopste optie te gaan. Houd daarbij echter altijd rekening met de afstand tussen je woning en de betreffende stalling. Althans, wanneer je je camper regelmatig gebruikt. Ga je er tweewekelijks met de camper op uit, dan kun je vaak toch beter voor een iets duurdere stalling kiezen wanneer deze zich dichter bij je woning bevindt. Voor je het weet, ben je de kosten die je op de stalling bespaart anders kwijt aan het aantal kilometers dat je regelmatig moet afleggen.

 

Het brandstofverbruik van je camper

Nog een kostenpost die we niet mogen vergeten, is het brandstofverbruik van een camper. De meeste exemplaren rijden op diesel, wat financieel gezien vaak aantrekkelijker is dan benzine. Echter hangt dit ook mede af van het type camper dat je hebt en het aantal kilometers dat je ermee rijdt. Diesel is weliswaar een goedkopere brandstof, maar daar staat wel een hogere motorrijtuigenbelasting tegenover. Des te meer kilometers je maakt, des te aantrekkelijker het dus wordt om voor een camper op diesel te kiezen.

 

De afschrijving van je camper

Een kostenpost die vaak wordt vergeten, is de afschrijving van de camper. Dit komt omdat je deze kosten niet daadwerkelijk in je portemonnee voelt. Met afschrijving bedoelen we de automatische waardevermindering die in een bepaalde periode optreedt. Geen enkele camper, of deze nu jong of oud is, ontkomt eraan. Alhoewel de afschrijving voor tweedehands campers logischerwijs een stuk lager ligt dan bij nieuwe exemplaren, ligt deze vaak nog steeds hoger dan eigenaren verwachten.

 

 

Welke factoren bepalen de hoogte van de afschrijving?

Hoe hoog de afschrijving is, is behalve van de leeftijd ook sterk afhankelijk van andere factoren. Des te duurder je camper is, des te hoger is ook zijn afschrijving. Daar staat natuurlijk wel tegenover, dat je met een nieuwe, dure camper veel minder te maken hebt met reparaties en onderhoudskosten. Ook de hoeveelheid gebruikssporen die er de afgelopen periode bij zijn gekomen, dragen bij aan de afschrijving. Gemiddeld reken je op een jaarlijks afschrijvingspercentage van tien procent. Nieuwe campers worden na het eerste jaar wel €10.000.- euro minder waard.

 

Het voordeel voor degenen die hun camper nu willen verkopen, is dat de vraag naar campers groot is en het aanbod te klein om hieraan volledig te kunnen beantwoorden. Dit betekent dat je te maken krijgt met een minder sterke afschrijving. Uit schaarste groeit nu eenmaal waarde.

 

De toenemende vraag naar tweedehands campers

Hierboven hebben we de kosten op een rijtje gezet die komen kijken bij het hebben van een camper. Gezien de populariteit van de campers gedurende de laatste jaren hebben veel mensen deze uit enthousiasme aangekocht, maar raakten zij later negatief verrast door alle kosten die hieraan verbonden zijn. Dit doet steeds meer mensen vandaag de dag besluiten een tweedehands camper aan te schaffen. Niet alleen vanwege de aanzienlijk lagere aanschafprijs, maar bijvoorbeeld ook wegens de hoogte van de verzekering. Wel staat daar een technisch minder volmaakte staat tegenover. Een risico dat elke koper zelf kan afwegen.

 

Milieuzones voor campers

Tweedehands campers zijn daarbovenop nog eens extra gewild onder diegenen die landen bezoekt waar deze campers worden toegestaan. In sommige landen wordt men met oudere campers niet toegelaten, of mag je er alleen mee op de snelweg rijden. Geldt dit niet voor de landen die iemand graag bezoekt? Dan bestaat er des te meer reden om voor een tweedehands exemplaar te kiezen. Het enige waar men dan nog rekening mee dient te houden, zijn de zogeheten milieuzones, die in het leven zijn geroepen om de uitstoot te beperken en de luchtkwaliteit -vooral in en rond steden- te bevorderen.

 

Wat is mijn camper waard?

Hebben alle hierboven beschreven kostenposten je doen besluiten je camper te gaan verkopen? Of bestaan er andere redenen om je kampeerwagen van de hand te doen? Dan vraag je je ongetwijfeld af wat je camper nog waard is. De waarde van jouw voertuig is afhankelijk van verschillende zaken, waaronder zijn leeftijd, aanschafwaarde, intensiviteit van het gebruikt, maar ook de eerder genoemde afschrijving. Natuurlijk spelen ook de kilometerstand en de algehele staat van je camper, net als zijn kleur en uitvoering, een bepalende rol. Je kunt online op verschillende plekken waardebepalingen laten uitvoeren op basis van deze gegevens. Deze geven je enig inzicht.

 

Een campertaxatie door een professional op dit gebied

Ben je echter serieus van plan je camper te verkopen, dan is een online taxatie niet voldoende. Je moet deze berekeningssites meer zien als een hulpmiddel. Heb je een voor de verzekering geldig taxatierapport nodig, dan moet je de taxatie door een ervaren taxateur van campers laten uitvoeren. Deze houdt niet alleen rekening met de bovengenoemde zaken, maar heeft ook vergaand inzicht in bijvoorbeeld het onderhoud dat in de loop der jaren aan de caravan is uitgevoerd. Je wilt nu eenmaal een zo betrouwbaar mogelijk beeld krijgen.

 

Hoe zorg je ervoor dat jouw camper een zo hoog mogelijke waarde heeft?

De uiteindelijke waarde die een taxateur van jouw camper zal bepalen, is afhankelijk van de gehele staat van je voertuig. Om deze zo optimaal mogelijk te houden, laat je je voertuig jaarlijks keuren en laat je ook periodiek onderhoud uitvoeren. Keuringen zorgen ervoor dat je inzicht krijgt in de zaken die reparatie behoeven. Wanneer je handig bent, kun je enkele stukken van het onderhoud wellicht voor eigen rekening nemen. Camperbanden dienen bijvoorbeeld elke zes jaar verwisseld te worden. Ook de buitenkant van je camper dient in goede staat te verkeren. Hiervoor zorg je onder andere door regelmatig schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren.

 

Een schade camper verkopen

Ook wanneer je camper door verschillende factoren minder waarde heeft dan je had gehoopt of gedacht, kun je er uiteraard alsnog voor kiezen deze te verkopen. Zelfs als je camper schade heeft opgelopen. Dit is voor velen zelfs de beslissende factor om hun camper niet meer te gebruiken en deze te verkopen. Het is, indien je deze beslissing eenmaal genomen hebt, zonde om de schade nog te gaan herstellen. Zeker wanneer dit hoge kostenposten zoals bijvoorbeeld een kapotte distributieketting betreft. Gelukkig bestaat daar een oplossing voor. Er zijn namelijk bedrijven die schade campers inkopen.

 

De inkoop van schade campers

Wil je je schade camper verkopen, dan kun je je tot verschillende bedrijven richten. De meeste daarvan richten zich uitsluitend op de inkoop van (schade) campers, andere bedrijven kopen ook caravans en andere voertuigen op. Kies je voor een bedrijf dat wellicht jouw schade camper inkoopt, dan wordt deze -uiteraard na een keuring- direct van je overgenomen. Je krijgt meteen een vrijwaringsbewijs. Dit is het bewijs dat de camper niet meer op je naam staat en dat je niet meer verplicht bent om wegenbelasting en verzekeringen te betalen of APK-keuringen te laten uitvoeren.

 

Is het de moeite waard om een schade camper aan te bieden?

Veel campingeigenaren die van plan zijn hun tweedehands camper met schade te verkopen, zijn pessimistisch over het mogelijke succes daarvan. Wellicht omdat ze zich zelf niet kunnen voorstellen dat ze ooit een schade camper zouden aanschaffen. Echter ligt dat voor veel mensen, zeker wanneer zij over twee rechterhanden beschikken, heel anders. Het opknappen of laten opknappen van een tweedehands camper kan financieel gezien een erg aantrekkelijke optie zijn. Zeker wanneer je bedenkt dat campers vaak tot wel twee keer zo duur zijn in aanschaf als een caravan. Schadecampers zijn, gedeeltelijk door het beperkte aanbod aan campers in Nederland, erg populair.

 

Een kapotte camper verkopen

Is er geen sprake van slechts een of meerdere defecten van beperkte omvang, maar een echt kapotte camper die je niet meer kunt gebruiken? Ook als je niet precies weet wat er aan je camper mankeert, kun je deze alsnog ter verkoop aanbieden. Je kunt je dan wederom tot hetzelfde soort bedrijven wenden dat ook schade campers inkoopt. Bij de meeste daarvan hoef je geen provisie te betalen. Ook is de verkoop geheel vrijblijvend. Besluit je in de loop van het proces toch van de verkoop van je kapotte camper af te zien, dan ben je nergens aan gebonden.

 

Een APK afgekeurde camper verkopen

Speel je met de gedachte om je camper te verkopen en komt deze niet door de APK-keuring heen? Ook dan is er dus niets aan de hand. Je mag wellicht niet meer op de openbare weg rondrijden met je camper, maar dat betekent niet dat je deze niet kunt verkopen. Want alhoewel hij nu technisch gezien niet veilig genoeg is bevonden om aan het verkeer deel te nemen, kan een nieuwe eigenaar of een bedrijf dat APK-afgekeurde campers opkoopt ervoor zorgen dat deze weer veilig genoeg wordt. Zo is het voor veel mensen toch lonend om een in eerste instantie APK-afgekeurde camper te kopen.

 

Wat is een camper inkoop dienst?

Een camper inkoop dienst is een bedrijf dat campers inkoopt van particulieren en deze vervolgens weer doorverkoopt. Zo profiteer je als campereigenaar van een vlotte afhandeling en weet je bijna zeker dat je je camper kunt verkopen. Sommige inkoopdiensten richten zich enkel op campers zonder defecten, terwijl andere diensten ook campers met defecten of campers die niet door de APK zijn gekomen, opkopen en weer doorverkopen. De grote voordelen zijn dat je haast zeker weet dat je je camper kunt verkopen en dat je geen gedoe hebt met onderhandelingen met potentiële particuliere kopers.

 

Hoe werkt een camper inkoop dienst?

Camper inkoop diensten hanteren doorgaans een vergelijkbare werkwijze. Doorgaans kun je online of telefonisch informatie verkrijgen over de geschatte waarde van je camper. Na het afgeven van een richtprijs zal vervolgens een afspraak op locatie plaatsvinden. Een taxateur van het betreffende bedrijf stelt de uiteindelijke waarde dan vast. Ben je het daarmee eens, dan komt men op een afgesproken plek en tijdstip terug om de camper te kopen. Je ontvangt direct het bedrag, inclusief het vrijwaringsbewijs. Zo kun je meteen zaken als je verzekering opzeggen.

 

Ervaringen met camper inkoop diensten

Zoals gezegd zorg je er met het in de arm nemen van een camper inkoop dienst voor, dat je een hoop gedoe en tijd kunt besparen. Tijd die je, wanneer je je camper via platformen als Marktplaats aanbiedt, wel krijt bent. Bovendien krijg je niet te maken met mensen die steeds maar afdingen of hun afspraken niet nakomen. Inkoopbedrijven staan doorgaans bekend als betrouwbaar en hanteren heldere afspraken. Ook de prijs is eerlijk. Natuurlijk wordt daarin wel rekening gehouden met de nog aan de camper te verrichten werkzaamheden. Een dealer moet daarom nu eenmaal een marge aanhouden.

 

Een ideale oplossing voor wie snel geld nodig heeft

Soms verkoop je je camper niet omdat je er eigenlijk geen gebruik meer van wilt maken, maar omdat je financieel krap bij kas zit. Moet jij noodgedwongen afstand doen van een of meer luxe bezittingen zoals een camper? Dan is het een slim idee om meteen met een camper inkoop bedrijf in zee te gaan. Je bent er, zoals al eerder genoemd, bijna verzekerd van dat je camper kan worden verkocht. Ook ontvang je het geld direct.

Kun je via deze diensten gratis je camper verkopen?

Of je je camper via een camper opkoop dienst gratis verkoopt, daarover zijn de meningen verdeeld. Het is namelijk maar net hoe je het bekijkt. Je draagt geen extra kosten af voor de diensten die worden geleverd, zelfs niet als je in de loop van het proces de procedure afbreekt. Uiteraard wordt wel de hiervoor genoemde marge gehanteerd, dus indirect betaal je altijd voor deze diensten. Hetzelfde zou echter het geval zijn wanneer je via een platform als Marktplaats een camper verkoopt; ook dan zal een koper minder bieden omdat hij zelf nog allerlei werkzaamheden dient te verrichten.

 

Je camper verkopen via de ANWB

Behalve het verkopen van je camper via camper inkoop diensten kun je je camper ook via de ANWB verkopen. Dit gebeurt via hun speciaal daarvoor ingerichte Verkoopservice. Ook de ANWB garandeert je dat je binnen een werkdag gratis over een gegarandeerde prijs wordt geïnformeerd en zorgt er na een eventuele verkoop voor dat het geld binnen twee dagen op je rekening staat. Het verkopen van je camper via de ANWB kan via een inleverpunt in de buurt, maar het is ook mogelijk om je camper door de ANWB thuis te laten ophalen.

 

Je camper verkopen via de NKC

Via de NKC, Europa’s grootste camperclub, is het niet mogelijk om je camper te verkopen. Wel geeft de vereniging graag adviezen omtrent allerlei onderwerpen die met campers te maken hebben. Bovendien beschikt het over een eigen juridische helpdesk. Ben je lid van de NKC en loop je tijdens de verkoop van je camper tegen problemen aan, dan kun je deze helpdesk inschakelen. Eerstelijns juridisch advies is voor alle leden sowieso gratis.

 

Samenvattend: je camper verkopen

Bij de aanschaf, maar ook het gebruik van een camper door de jaren heen komen een hoop kosten kijken. Hierbij denk je aan onderhoud en reparaties, maar ook zaken als verzekeringen, stalling, motorrijtuigenbelasting en APK-keuringen. Ben je wegens deze of andere redenen voornemens je camper te verkopen? Dan kan dit via verschillende kanalen. Ook campers met defecten of exemplaren die niet door de APK-keuring zijn gekomen, kunnen ter verkoop worden aangeboden. Ten tijde van het schrijven van dit artikel bestaat er een schaarste op de markt. Dit maakt de verkoop van alle soorten gebruikte campers makkelijker en financieel aantrekkelijker.